Obsah stránky

Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku

Charakteristika studia

Typ studia: bakalářské

Studijní program: jednooborová psychologie

Forma: prezenční

Délka studia: 3 roky

Na naší fakultě lze bakalářský diplom ze studijního programu Psychologie získat jen v prezenčním studiu.Program studia poskytuje základy v hlavních teoretických disciplínách oboru psychologie a oboru speciální pedagogika.V případě psychologie se jedná o jedno či dvousemestrální kurzy z psychologie obecné, vývojové, sociální, pedagogické, patopsychologie, dějin psychologie atd. Značná pozornost je věnována osvojení kvalitativní a kvantitativní metodologie psychologického výzkumu, a to jak na úrovni teoretických poznatků, tak praktických dovedností. Součástí studia je široká nabídka povinně volitelných kurzů. (Bližší informace o skladbě kurzů lze nalézt na www.pedf.cuni.cz – rubrika Karolinka nebo SIS.).
Studium je ukončeno obhajobou bakalářské práce a státní závěrečnou zkouškou, v rámci níž jsou ověřovány znalosti z:Psychologie (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociální psychologie)
Metodologie psychologického výzkumu (kvalitativní i kvantitativní výzkum)
Speciální pedagogiky
Studijní program je koncipován tak, aby byl v souladu s mezinárodními požadavky European Diploma in Psychology.

 

Profil absolventa/tky

Absolvent se orientuje v základních paradigmatech psychologie a speciální pedagogiky, tj. nejen v poznatcích základních disciplín (obecná, vývojová, sociální, pedagogická, klinická psychologie, psychologie práce; teorie speciální pedagogiky, psychopedie, etopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie, somatopedie), ale i v základních výzkumných postupech a metodologii, které vedou k těmto poznatkům. Má základní přehled o osobnosti dítěte (žáka, studenta) a její vývojové variabilitě, včetně vývojových zvláštností, poruch a specifických potřeb. Ovládá základní poznatky o učitelské (vychovatelské) profesi a o procesech vyučování a učení. Zná psychologické základy řízení dětských skupin a tvorby vhodného edukačního prostředí, včetně uplatnění poradenské psychologie ve výchově a vzdělávání. Orientuje se v základních principech a metodách výzkumných šetření (depistáže, organizace šetření, zpracování dat a jejich interpretace) pro účely výchovných a vzdělávacích zařízení. Má přehled o psychologických a speciálně pedagogických souvislostech, o povaze a fungování institucí výchovy a vzdělávání. Orientuje se v systému integrativní a inkluzivní podpory osob se speciálními potřebami.

 

Cíl studia

Absolvent se orientuje v základních paradigmatech psychologie a speciální pedagogiky, tj. nejen v poznatcích základních disciplín (obecná, vývojová, sociální, pedagogická, klinická psychologie, psychologie práce; teorie speciální pedagogiky, psychopedie, etopedie, tyflopedie, surdopedie, logopedie, somatopedie), ale i v základních výzkumných postupech a metodologii, které vedou k těmto poznatkům. Má základní přehled o osobnosti dítěte (žáka, studenta) a její vývojové variabilitě, včetně vývojových zvláštností, poruch a specifických potřeb. Ovládá základní poznatky o učitelské (vychovatelské) profesi a o procesech vyučování a učení. Zná psychologické základy řízení dětských skupin a tvorby vhodného edukačního prostředí, včetně uplatnění poradenské psychologie ve výchově a vzdělávání. Orientuje se v základních principech a metodách výzkumných šetření (depistáže, organizace šetření, zpracování dat a jejich interpretace) pro účely výchovných a vzdělávacích zařízení. Má přehled o psychologických a speciálně pedagogických souvislostech, o povaze a fungování institucí výchovy a vzdělávání. Orientuje se v systému integrativní a inkluzivní podpory osob se speciálními potřebami.

 

Hodnocení studujících

„Bakalářské studium má praktické zaměření. Je po nás vyžadována praxe a už ve druhém ročníku provádíme vlastní výzkum. Musíme dokázat víc než jen memorovat teorii.“
„Učitelé nás berou vážně. Například při výběru témat většiny prací je vysoce ceněn vlastní zájem. Profilace studujících je plně respektována. Vyučující jsou vstřícní a otevření požadavkům studentů a studentek.“
„Na vyučujících oceňuji nejen odbornost, ale především ochotu vyjít studujícím vstříc. Na katedře panuje celkově vlídná atmosféra.“
„Kvalitní a zajímavá výuka zajišťovaná odborníky s dlouholetou praxí. Bohatá nabídka přednášek týkající se mnoha oblastí psychologie.“
„Přednášky jsou zajímavé a velmi interaktivní, i díky nízkému počtu studentů ve třídě.“
„Za dobré považuji propojení psychologie a speciální pedagogiky v bakalářském studiu. Speciální pedagogiky jsem se před zahájením studia spíše obávala a považovala ji za nutnou povinnost, kterou budu muset „překonat“. Dnes jsem za získané informace a rozhled v tomto oboru ráda. Myslím si, že psycholog by měl být v problematice zdravotně postižených osob dostatečně vzdělaný.“
„Na katedře máme vlastní studentskou radu, skrze kterou navrhujeme, co na studiu ještě vylepšit.“
„Katedra je na příjemném místě, poblíž nábřeží a malebného Žofína. Je to sice malá, ale neopomenutelná výhoda.“

 

Přijímací řízení

Informace k organizaci a formě přijímacího řízení pro rok 2025 jsou k dispozici na: https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_obor&id_obor=32306

Dotazy

Obecněji organizační dotazy směřujte na studijní oddělení PedF UK. Se specifickými otázkami na přijímací řízení do psychologických oborů se lze obracet na:

Mgr. Ondřej Hrabec Ph.D.
Tajemník katedry
ondrej.hrabec@pedf.cuni.cz

Obsah stránky