Obsah stránky

Studium pro školní psychology a školní speciální pedagogy

O kurzu

Bude doplněno…

 

Organizace studia

  • Rozsah kurzu: 250 hodin, z toho 150 hodin probíhá ve společné výuce, 100 hodin dle zaměření v povinně volitelném modulu A) Školní psychologie nebo B) Školní speciální pedagogika, 50 hodin reflektované stáže ve školských poradenských zařízeních a školních poradenských pracovištích.
  • Studium trvá 4 semestry
  • Formy výuky: přednášky, cvičení, semináře, skupinové formy práce, výcvik v sociálních dovednostech.
  • Výuka probíhá ve vstupním studijním třídenním soustředění v prvním i druhém roce studia. Následují dvoudenní setkání – v prvním roce studia je jich pět, ve druhém roce studia čtyři.
  • Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou a obhajobou závěrečné práce s akcentem na poradenskou intervenci v prostředí školy ve zvoleném tématu práce.
  • Absolvent získává osvědčení o absolvování specializačního studia jako přílohu k vysokoškolskému diplomu.
  • Převážná část prezenčního studia bude realizována v pátek a v sobotu (dopolední a odpolední blok)
  • Místo konání: Katedra psychologie, PedF UK, Myslíkova 7, 110 00, Praha 1, případně partnerská pracoviště

 

Přijímací řízení

  • Podmínkou přijetí je ukončené magisterské vzdělání v oboru psychologie nebo speciální pedagogika (případné nejasnosti lze konzultovat s dr. O. Kučerovou – olga.kučerova@pedf.cuni.cz). Nelze přijímat absolventy učitelských oborů.
  • Kurz je vhodný i pro čerstvé absolventy psychologie či speciální pedagogiky, kteří směřují své pracovní působení na školní poradenské pracoviště
  • K přihlášce se dokládá doklad o ukončeném vzdělání (kopie) a odborný strukturovaný životopis

Tematická náplň kurzu – školní psycholog

Obecná část

1.

Škola jako instituce

  • Vývoj školství v ČR, nové trendy ve školství, inkluzivní vzdělávání

 


 

2.

Podpůrný systém ve školství

  • Pedagogicko-psychologické poradenství a speciálně pedagogické poradenství – systém, organizace, úkoly poradenských pracovišť
  • Školní poradenské pracoviště – kompetence, úkoly a týmová spolupráce.

 


 

3.

Profese učitele

  • Specifika profese učitele.
  • Posuzování učitelů žáky. Autodiagnostika učitele, stres a jeho působení

 


 

4.

Žák

  • Pojetí žáka, žák s výukovými a výchovnými obtížemi. Psychologické aspekty a vzdělávací konsekvence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpůrná opatření ve prospěch žáků se SVP v prostředí školy.

 


 

5.

Třída

  • Sociálně psychologický pohled na školní třídu, sociální dynamika, sociální klima
  • Management třídy.
  • Prevence rizikového chování a poruch chování na ZŠ

 


 

6.

Učení

  • Nové poznatky z didaktiky a psychodidaktiky
  • Hodnocení žáků
  • Trendy a změny v motivaci žáků
  • Styly učení u žáků

 


 

7.

Rodina

  • Sociální, morální, ekonomické, psychologické problémy současné rodiny
  • Obraz současné rodiny v kontextu školy, typy rodin
  • Výchovné přístupy, styly výchovy v rodině
  • Práce s rodinou v systému školy

 


 

8.

Obecné aspekty diagnostiky a psychodiagnostiky

  • Kvalitativní a kvantitativní metodologie v práci školního psychologa
  • Specifika kvantitativní a kvalitativní metodologie diagnostiky

 


 

9.

Aktuální intervenční přístupy

  • Obecné aspekty intervenčních přístupů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí školy potřebami
  • Nové intervenční přístupy

 


 

10.

Etika v poradenské práci, metodická podpora v poradenství

  • Etické standardy, zásady, etické kodexy, etický kodex pracovníka ve školství

 


 

Speciální část

1.

Historie školní psychologie ve světě a u nás. Vymezení profesní role poradenského a školního psychologa, specifika psychologické práce v terénu školy

 


     

2.

Odborné činnosti, spolupráce školního psychologa s vnitřními i vnějšími subjekty

 


 

3.

Nové trendy v psychologické diagnostice

 


 

4.

Intervence školního psychologa v prostředí školy

 


 

5.

 Praktický výcvik pod metodickou podporou psychologů v psychologických pracovištích – stáže, praxe, s reflektivními semináři

  • Stáže na zavedených školních poradenských pracovištích s různými specifiky dané školy
  • Stáže ve vybraných školských poradenských zařízeních – pedagogicko-psychologická poradna/speciálně pedagogické centrum
  • Reflektivní semináře, reflexe mezi jednotlivými skupinami, písemné výstupy z absolvovaných stáží

 


 

6.

Zpracování závěrečné práce

Aplikační práce s teoretickým vstupem a důrazem na vlastní využitelnost v praxi. Jednotliví vyučující nabízejí frekventantům dílčí témata ke zpracování, někteří, zejména školní psychologové pracující v prostředí školy nacházejí „svá“ témata pro zpracování. Metodologie zpracování – semináře ke zpracování závěrečné práce, zásady práce s literaturou, kvantitativní a kvalitativní metodologie. Sepsání závěrečné práce.

Příklady závěrečných prací:

  • Školní psycholog v prostředí základní školy – spolupráce s jinými odborníky ve vnitřním systému školy, spolupráce se subjekty navenek.
  • Specifika práce školního psychologa se třídami, skrytý vrstevnický program.
  • Přístup k žákům nadaným, podpora školním psychologem.
  • Syndrom vyhoření u učitelů specializovaných tříd.
  • Preventivní model péče z pohledu školního psychologa.
  • Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Práce s rodinou v systému školy.

 


 

Dotazy

Pro bližší informace o kurzu kontaktujte:

Mgr. et Mgr. Olga Kučerová Ph.D.
Interní vyučující
olga.kucerova@pedf.cuni.cz

Obsah stránky