- Rozsah kurzu: 250 hodin, z toho 150 hodin probíhá ve společné výuce, 100 hodin dle zaměření v povinně volitelném modulu A) Školní psychologie nebo B) Školní speciální pedagogika, 50 hodin reflektované stáže ve školských poradenských zařízeních a školních poradenských pracovištích.
- Studium trvá 4 semestry
- Formy výuky: přednášky, cvičení, semináře, skupinové formy práce, výcvik v sociálních dovednostech.
- Výuka probíhá ve vstupním studijním třídenním soustředění v prvním i druhém roce studia. Následují dvoudenní setkání – v prvním roce studia je jich pět, ve druhém roce studia čtyři.
- Studium je ukončeno závěrečnou zkouškou a obhajobou závěrečné práce s akcentem na poradenskou intervenci v prostředí školy ve zvoleném tématu práce.
- Absolvent získává osvědčení o absolvování specializačního studia jako přílohu k vysokoškolskému diplomu.
- Převážná část prezenčního studia bude realizována v pátek a v sobotu (dopolední a odpolední blok)
- Místo konání: Katedra psychologie, PedF UK, Myslíkova 7, 110 00, Praha 1, případně partnerská pracoviště
Obsah stránky
Studium pro školní psychology a školní speciální pedagogy
O kurzu
Bude doplněno…
Organizace studia
Přijímací řízení
- Podmínkou přijetí je ukončené magisterské vzdělání v oboru psychologie nebo speciální pedagogika (případné nejasnosti lze konzultovat s dr. O. Kučerovou – olga.kučerova@pedf.cuni.cz). Nelze přijímat absolventy učitelských oborů.
- Kurz je vhodný i pro čerstvé absolventy psychologie či speciální pedagogiky, kteří směřují své pracovní působení na školní poradenské pracoviště
- K přihlášce se dokládá doklad o ukončeném vzdělání (kopie) a odborný strukturovaný životopis
Tematická náplň kurzu – školní psycholog
Obecná část
1.
Škola jako instituce
- Vývoj školství v ČR, nové trendy ve školství, inkluzivní vzdělávání
2.
Podpůrný systém ve školství
- Pedagogicko-psychologické poradenství a speciálně pedagogické poradenství – systém, organizace, úkoly poradenských pracovišť
- Školní poradenské pracoviště – kompetence, úkoly a týmová spolupráce.
3.
Profese učitele
- Specifika profese učitele.
- Posuzování učitelů žáky. Autodiagnostika učitele, stres a jeho působení
4.
Žák
- Pojetí žáka, žák s výukovými a výchovnými obtížemi. Psychologické aspekty a vzdělávací konsekvence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpůrná opatření ve prospěch žáků se SVP v prostředí školy.
5.
Třída
- Sociálně psychologický pohled na školní třídu, sociální dynamika, sociální klima
- Management třídy.
- Prevence rizikového chování a poruch chování na ZŠ
6.
Učení
- Nové poznatky z didaktiky a psychodidaktiky
- Hodnocení žáků
- Trendy a změny v motivaci žáků
- Styly učení u žáků
7.
Rodina
- Sociální, morální, ekonomické, psychologické problémy současné rodiny
- Obraz současné rodiny v kontextu školy, typy rodin
- Výchovné přístupy, styly výchovy v rodině
- Práce s rodinou v systému školy
8.
Obecné aspekty diagnostiky a psychodiagnostiky
- Kvalitativní a kvantitativní metodologie v práci školního psychologa
- Specifika kvantitativní a kvalitativní metodologie diagnostiky
9.
Aktuální intervenční přístupy
- Obecné aspekty intervenčních přístupů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí školy potřebami
- Nové intervenční přístupy
10.
Etika v poradenské práci, metodická podpora v poradenství
- Etické standardy, zásady, etické kodexy, etický kodex pracovníka ve školství
Speciální část
1.
Historie školní psychologie ve světě a u nás. Vymezení profesní role poradenského a školního psychologa, specifika psychologické práce v terénu školy
2.
Odborné činnosti, spolupráce školního psychologa s vnitřními i vnějšími subjekty
3.
Nové trendy v psychologické diagnostice
4.
Intervence školního psychologa v prostředí školy
5.
Praktický výcvik pod metodickou podporou psychologů v psychologických pracovištích – stáže, praxe, s reflektivními semináři
- Stáže na zavedených školních poradenských pracovištích s různými specifiky dané školy
- Stáže ve vybraných školských poradenských zařízeních – pedagogicko-psychologická poradna/speciálně pedagogické centrum
- Reflektivní semináře, reflexe mezi jednotlivými skupinami, písemné výstupy z absolvovaných stáží
6.
Zpracování závěrečné práce
Aplikační práce s teoretickým vstupem a důrazem na vlastní využitelnost v praxi. Jednotliví vyučující nabízejí frekventantům dílčí témata ke zpracování, někteří, zejména školní psychologové pracující v prostředí školy nacházejí „svá“ témata pro zpracování. Metodologie zpracování – semináře ke zpracování závěrečné práce, zásady práce s literaturou, kvantitativní a kvalitativní metodologie. Sepsání závěrečné práce.
Příklady závěrečných prací:
- Školní psycholog v prostředí základní školy – spolupráce s jinými odborníky ve vnitřním systému školy, spolupráce se subjekty navenek.
- Specifika práce školního psychologa se třídami, skrytý vrstevnický program.
- Přístup k žákům nadaným, podpora školním psychologem.
- Syndrom vyhoření u učitelů specializovaných tříd.
- Preventivní model péče z pohledu školního psychologa.
- Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Práce s rodinou v systému školy.
Dotazy
Pro bližší informace o kurzu kontaktujte:
